للاعلان

Thu,23 Sep 2021

عثمان علام

سلوي محمد علي تكتب : الصح ...أن نصلح الغلط فى الوقت الصح

سلوي محمد علي تكتب : الصح ...أن نصلح الغلط فى الوقت الصح

02:43 pm 04/08/2021

| رأي

| 963


أقرأ أيضا: عاجل: محمد شلبي نائباً لرئيس الهيئة للرقابة على الشركات

مفيش حاجة بجد من غير ثمن ...و مش لازم الثمن يكون مال وفلوس ...انهاردة الثمن لازم يكون شوية ثقة و امان و رضا علي كل اللي بيحصل حوالينا ..من الاخر ادي العيش لخبازه ...فيه تفاصيل و دراسات و أولويات  و توازنات كثير  مش أغلبنا عارفها لكن المسئولين و المختصين و أولي الأمر فاهمين  وواعيبن  لما يعرض عليهم و ما يجب أن يكون .

هو لما يكون تكلفة إنشاء حياة كريمة  فيها كرامة و آدمية و إنسانية فقدناها عشرات السنين ...في قري محافظات مصر  تتكلف 700 مليار جنيه و أكثر .... وبالاضافة الي تكلفة تغيير مظاهر العشوائيات و ما نتج عنها من موبقات أخلاقية غير آدمية في غفلة منا بغض البصر  و ذهاب البصيرة عما كان يحدث هناك .....  الي تجمعات سكنية  آدمية  متكاملة تري نفسك فيها انسان .

و من تكلفة 100مليون صحة بمئات المليارات التي تعالج و تواجهه حملة من الأمراض المستوطنة المسكوت عنها لسنين  برقم ...

والي تكلفة تركيب الغاز و الصرف الصحي و المياه النظيفة و محطات الكهرباء العملاقة و شبكة هائلة من الطرق و الكباري و لتغيير أسطول النقل المختلف  و  ايضا برقم  .....

و عن تكلفة صناعة الجمهورية الجديدة بما أشكالها و صورها و مبانيها و ضواحيها و نقل وزارات و هيئات و صناعات و جامعات و مدارس و حضانات برقم مكنش موجود اصلا لا في موازنة و لا ميزانية و لا وارد و لا ايراد واتوفر بس بإرادة المصريين في البناء و العمار.... 

** كنا من فترة قريبة  نسال اين يذهب خير بلدنا   ....الان نسأل من اين ياتي السيسي لكي يفعل كل ذلك في آن واحد **.

الي مواجهة كل الا معقول مثل تخفيف دعم الرغيف  في وقت قررنا فيه وبأنفسنا اقتحام  مشكلاتنا الحقيقية  و معالجتها معالجة جذرية لا مسكنات و لا حلول واهية بعد اليوم الذي  قررنا وبدأنا فيه أن نكون *صح* .
و للحديث بقية ...

تحياتي....
مؤسس مبادرة احنا أولي ...احنا قدها ...و عضو مؤسس مبادرة فكرتك ثروتك....حقق حلمك ...و سفيرة مؤسسة بهية للتشخيص المبكر للأورام.

أقرأ أيضا: عاجل: أشرف فتوح مساعداً لرئيس شركة الحفر المصرية للشئون المالية

التعليقات

أستطلاع الرأي